onsdag 11. februar 2009

God til å skrive

Hvordan kan man bli god til å skrive? Det er et godt spørsmål, og noe man kan skrive en tykk bok om, slik som Merete Morken Andersen har gjort. Men selv om jeg synes det virker som en veldig interessant bok, har jeg ikke kjøpt den ennå. Det er litt fordi den er dyr, men mest fordi jeg må få redusert stabelen med bøker jeg har tenkt til å lese, før jeg går til anskaffelse av noe nytt. Også føler jeg på en måte at jeg har funnet svaret allerede, for i et intervju på magasinett.no sier Knut Nærum følgende, som et svar på hans tips til forfatterspirer:

Les mykje. Imiter det du likar. Skriv mykje. Finn ut når på døgnet det flyt best. Slutt alltid økta midt i ein setning. Kast mykje. Ikkje forsvar det du har gjort. Vær samd med dei som kritiserer deg. Bit tennene saman. Skriv meir.*

Jeg synes han treffer ganske mange spikere midt på hodet med dette utsagnet. Du må ha lest mye, både godt og dårlig, for å opparbeide et forhold til hva som er god litteratur for deg, og du må være kritisk og arbeidsom hvis det skal føre fram. Et videre spørsmål er jo hvordan en slik tankegang kan overføres til elevers arbeid med skriving, men det får bli et spørsmål til ettertanke.

*Han sa det nok ikke på nynorsk, men nettstedet er altså en nynorskressurs for lærere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar