tirsdag 9. mars 2010

Radiodagbok


Jeg har kjøpt meg ny radio. Den kom på 179 kroner, er fra Clas Ohlson, og den har vekkefunksjon. Jeg har dermed testet ut radiovekking den siste uka.

Onsdag 3. mars – 07:00 – P2

Brå vekking. Rett på nyheten om at Live Aid-pengene til Etiopia på åttitallet stort sett ble brukt til våpen. Det er sånt man ikke vil vite. Man vil tro på knyttneven til Bob Geldof, man vil tro at det nytter. Tydeligvis ikke. Jeg står opp og løper to ganger rundt Sognsvann.

Torsdag 4. mars – 07:24 – P2

Greit nok. Våkner til morgenkåseri om at det ikke er lett å dra på skitur i Trondheim, og Oslo er som vanlig alle tings målestokk. Jeg merker at jeg er støl etter i går, og jeg tenker på at jeg egentlig bare kan bli liggende, for jeg har ingen avtaler med noen i dag. Det ender med at jeg står opp.

Fredag 5. mars – 08:03 – P3

Ny kanal, nye muligheter. De intervjuer to fra Himmelblå, og det er mye prat, men lite substans. Sikkert midt i blinken for en samtaleforsker. De våkner nok til P3. Jeg står opp etter at de har spilt «Should I Stay Or Should I Go» av The Clash. Det er best å gå.

Lørdag 6. mars – 07:35 – P2

Tilbake til høykulturen. Det er Bok i P2, og de prater om to bøker om Steinerskolen. Jeg har uklare tanker om at jeg skal følge med, men jeg sovner igjen. Jeg våkner opp igjen midt i en samtale om juss og etikk. De nevner Kant og det kategoriske imperativ. Jeg skrur av og leser i Sult til jeg blir sulten.

Søndag 7. mars – 09:29 – P2

Språkteigen, selvfølgelig. God radiovekking. Jeg er hjemme hos mor og far, og jeg drømte i natt. Det er slitsomt med sånt som ikke slipper taket, men innholdet i drømmen blir borte mellom aksenter og graviser. Faren min banker på og sier at det er dekket på til frokost. Søndager kan man like.

Mandag 8. mars – 07:00 – Radio Nova

Ganske ålreit. Studentradioen spiller musikk jeg ikke har hørt før, bortsett fra én låt, men den husker jeg ikke navnet på. Jeg la på nytt sengetøy i går, og jeg våkner opp med ansiktet inni puta. Kanskje jeg burde begynne med tøymykner for enda større effekt. Jeg skal tenke på det.

Tirsdag 9. mars – 07:00 – P4

Ingenting uprøvd. Jeg tester ut hvordan det er å være mer som folk flest. Her er det sanger jeg har hørt før, og jeg glir fort tilbake i søvnen. Jeg er tilbake igjen når nyhetene nok en gang forteller at verden ikke står til påske, og at politikerne får for mye lønn. Fint for dem. Jeg trenger en varm dusj.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar