lørdag 4. juli 2009

Ståa

Våkner som et levende vrak når klokka nærmer seg ti, med drømmeruner over hele kroppen, puta på gulvet. Det trengs en god dusj for å skylle vekk lakenavtrykk, få liv i marg & bein. De fire timene før jobb brukes til å karre seg gjennom noen sider Fløgstad, av og til ta en lang lønsj med mormor (der det diskes opp med egg & sild, te & jus, Rybak & gamle historier), foreta stadig avbrutte forsøk på å oppnå en tidsriktig koloritt på huden, kanskje lese litt i en avis og tenke på ting jeg burde ha gjort. På t-banen nedover svettes det, og vel ute i dagslyset passeres grå pensjonister som gjemmer seg bak møkkete ruter, samt solglade, eldre pakistanere som har samlet seg utenfor stamstedet, med sine velfriserte barter og noe rødt i glasset. Men pengene venter, og uniformen må på. Hjulene må holdes i gang. Jeg jobber bort sommerkvelden, gjør mitt for kontantstrømmen. Går derfra med ømme skuldre og svette øreganger. På stamstedet er klientellet yngre, og det er livlig rundt biljardbordet. Men jeg tar siste bane hjemover, og vel framme forsikrer jeg meg om at verden fortsatt er den samme, at Michael Jackson fortsatt er død, og at senga er der den skal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar