onsdag 28. januar 2009

16 minutter ut i Night on Earth

Erlend Loe har en spalte i Morgenbladet der han tar for seg favorittøyeblikk fra utvalgte filmer, og jeg har lyst til å gjøre det samme med en av mine favorittfilmer, nemlig Night on Earth av Jim Jarmusch. Filmen består av fem forskjellige møter i fem forskjellige storybyer (Los Angeles, New York, Paris, Roma, Helsinki), og den røde tråden er at alle møtene finner sted i hver sin drosje.

I den første av de fem møter vi en talentspeider (Gene Rowlands) som blir plukket opp på flyplassen av en svært ung drosjesjåfør (Winona Ryder). Winona sitter på en telefonkatalog for å se veien, røyker, tygger tyggis og vil helst bli mekaniker. Men selv om de to virker som helt vidt forskjellige personer, så har de visse likhetstrekk.

Det jeg liker så godt, er når de snakker om å stifte familie, om menn og kjærlighet, at det ikke er så lett, før Winona til slutt sier:

- Like Popeye says: I am who I am

Så enkelt kan det sies. Jeg går meg som oftest vill når jeg skal finne ut hvem jeg vil være, og tidvis er jeg fast ansatt med å skjønne meg selv, men innimellom innfinner jeg meg med at jeg er den jeg er. Det er på mange måter det greieste.

(Se de første to minuttene av dette klippet)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar