fredag 24. april 2009

Sitater

En periode lette jeg mye etter gode sitater. Det blir kanskje litt pretensiøst til dagligdags bruk, men jeg synes fortsatt at det er stas med et godt sitat sånn innimellom. Jeg noterer dem ned, og satser på en passende anledning. Også har jeg lært meg en ting, og det er at dersom du ikke husker hvem som har sagt det, så er bare å si Ibsen, Churchill eller Wilde. Da er du temmelig trygg. Jeg fant imidlertid fram noen sitater fra notisboka mi, noen jeg liker godt.

«Det er bare i fiksjonen, i filmene og romanene, at man kan fastsette forandringens eksakte øyeblikk»
- Johan Harstad (s. 92 i Buzz Aldrin)
¤
«Jeg sier jeg kjenner meg igjen i strekmannen. Han prøver å fange noe stort med noe som er altfor lite»
- Erlend Loe (s. 78 i Tatt av kvinnen)
¤
«Jeg har blitt kjent med ei som har satt spor i meg, som har dratt i gang maskineriet»
- Ole Jørgen (Dagbladet-intervju etter Jakten På Kjærligheten)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar