lørdag 1. august 2009

Feltundersøkelse fra Grønland

Etter sju uker med passering gjennom passasjen på Grønland t-banestasjon kan jeg meddele følgende:

På hjørnet, rett etter at du kommer opp trappa, befant det seg en kombinasjonsbutikk, nemlig både Sysenter & Nøkkelservice. Sprek kombinasjon av arbeidsområder, men hovedoppgaven så ut til å være sying, da fortrinnsvis av romslige plagg til somaliske kvinner. Etter et par uker kom det opp et skilt. Der meldte de flytting til nyoppusset lokalen. En indeksikalsk pekefinger viste vei, og det skulle være 50 meter bortover handlegata. Da rullet jeg bortover på fotbladene og prøvde å finne igjen en skrittlengde på 85 cm, nøye tilvendt gjennom timevis av militær eksersis, slik at jeg kunne komme til bunns i hvor jeg skulle ta veien dersom jeg både skulle ha behov for en ny nøkkel og klær med somalisk snitt en dag. Man vet aldri. Jeg passerte da både det nyeste innen indisk herreskjortemote og hijaber med D&G-logoer, og jeg kom, etter flere forsøk, fram til at det måtte være på samme sted som det er mulighet for både toalett og besøk for ti kroner. Der sitter det en eldre mann, tynn i håret ved tinningene, innimellom fordypet i enten norskkurs eller brevlesing, som i det minste kunne tenke seg besøk, men som sikkert blir glad hvis han får solgt toalett også. Av og til er det en yngre fyr som holder ham med selskap, men variasjon på besøkslista blir sikkert satt pris på, så hvis du har ti kroner å avse, synes jeg du bør avlegge ham et besøk, kanskje med muligheter for å få toalett på kjøpet. Da blir han sikkert glad, for han ser litt trist og ensom ut ellers. Han har for øvrig fått tak i et fint, blinkende skilt fra Scandic Bazar, som ligger omtrent midt i passasjen, en butikk som tydeligvis har fått tak i et stort agentur på lysende skilt for ethvert formål. Her er det flust av mulige julegaver for dem som har alt, men fortsatt mangler et blinkende skilt. Men dette gjaldt egentlig flyttingen av nevnte Sysenter & Nøkkelservice, og selv om jeg var i tvil en stund, ble den avfeid da jeg hørte hamring og typisk P4-musikk fra bak dørene en dag jeg gikk forbi. Her måtte det være snekkere i sving. Her var det nok helt sikkert nyoppusset lokalen under oppføring, og nå har det kommet opp skilt, lyseblått, som informerer om at det er her du må gå hvis trenger nøkkelhjelp og en syjobb av det somaliske slaget. Det er for øvrig første dør til høyre hvis du kommer fra torget, altså rett etter trappa med den nokså ramme urinlukta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar