mandag 24. august 2009

Mandagens pris

VREID VAR VING-TOR DA HAN VAKNA. Men ikke denne karen. Åneida. For i dag er det mandag, ingen blåmandag, men en god mandag, slik mandager skal være. Det er en mandag der jeg er småvåken før vekkerklokka og dialekter er første punkt på programmet. Det er en mandag der Blindern ser fin ut og jeg nesten er førstemann på lesesalen.

Jeg er ikke en av dem som har villet skyte deg ned, mandag, slik noen har gjort og andre har sunget om. Å, mandag, jeg har ikke gledet meg til deg hele livet. Av og til har du vært helt pyton, mandag. Men kan vi bli venner igjen? For jeg har begynt å like deg. Du ligger der som en ny startstrek hver uke, trofast som alltid, og skuddet går, og vi løper forbi tirsdagen og onsdagen, hopper over torsdagen og sløver oss gjennom fredagen. Vi lever bare for helg & fri. Men jeg vil nyte deg, mandag, for du har så mye godt i deg. Du er god på bunnen, mandag. Du er arbeid & slit, men det er slik det må være. Det skal være godt å bryte jorda, se at ting blir gjort, at gjøremålene blir færre og roen tiltar. Jeg liker deg, mandag. Vi trenger sånne som deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar