mandag 21. september 2009

Sitater om skriving

«Den suksess jeg har hatt,
har kommet gjennom å skrive det jeg vet noe om.»

- Hemingway

«Aldri fortell om ting du ennå ikke har skrevet,
for da blir det aldri noe av.»

- Lars Saabye Christensen

«Fine fraser er den siste utveien for dem
som har gått tomme for argumenter.»

- Peter Singer

Post It-lapper, vannmugge og 90 prosent hardt arbeid.

Da jeg skrev særemne, tok jeg blant annet for meg Øystein Lønn. Han sto opp halv fem om morgenen for å skrive. Det står det respekt av. Jeg prøvde det en gang, men det var ikke noe for meg.

Øystein Lønn kan dette med åpninger. I et intervju sa han: «Jeg kan bruke uhyggelig lang tid på de første fire setningene i en bok. Men så er løpet lagt. Høres det mysteriøst ut, får det heller gjøre det.»

Jeg synes ikke det høres mysteriøst ut. Hvis først starten fungerer, er det bare å følge tråden videre. Det som er spennende er å se hvor tråden ender hen, og litt av poenget med skrivingen er gjerne det. Jeg liker å se når det bretter seg ut og går i helt nye retninger, bare fordi det må. Til slutt har det gått seg til. Men starten må fungere. Den må sette an den riktige tonen og tempoet, for det er den som former resten av teksten.

Tankevaser i rette linjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar